Miten voittaa asiakas puolelleen heti ensimmäisestä kontaktista alkaen?

23.11.2021

Myynnissä puhutaan paljon muun muassa myyntisuppiloista, paljon liidejä sisään ja joku niistä kääntyy väkisin kaupaksi. Uskotko tähän? Mielestäni tämä on väärin ja aiheuttaa sen, että ajatuksissa määrä korvaa laadun. Mieti, jos myyntisuppilo olisikin myyntiputki, ja kaikista potentiaalisista liideistä tulisi kauppa?

Olen vuosia tehnyt myyntiä erilaisissa projekteissa, ja viimeisimmistä noin viidestätoista isosta projektista olen saanut kaikki käännettyä kaupaksi. Miten tämä on mahdollista? Joskus on hyvä pohtia syitä kauppojen taustalla. Seuraavassa muutamia vinkkejä pohdittavaksi.


Miten käsittelet asiakkaalta tulevan kyselyn tai tarjouspyynnön?

Kuluuko aikasi tutkiessa asiakkaalta tulevaa sähköpostia ja vastaatko hänelle ilman, että käyt keskustelua hänen kanssaan? Miten nopeasti olet ollut asiakkaaseen yhteydessä? Pureudutko asiakkaan tarpeisiin vai tarjoatko vain mitä hän pyytää kysymättä edes lisätietoja tai ratkaistaksesi hänen todellisen haasteensa?

Tunne asiakkaan ja kaikkien projektin osapuolten tarpeet...

On tärkeä tietää, mikä on kenellekin se juttu, miksi ostaisi juuri sinulta. Ketä osapuolia tähän liittyy ja oletko huomioinut heidät kaikki, ja oletko ollut mukana auttamassa asiakkaita jo ensi metreistä alkaen?


..Ja ole OIKEASTI kiinnostunut näistä tarpeista!

Siintääkö mielessä ensimmäisenä vain kaupan saaminen vai oletko oikeasti perehtynyt asiakkaan mahdollisiin haasteisiin ja tarpeisiin, ja miten juuri sinä voisit olla heille avuksi? Millaisia kysymyksiä olet esittänyt asiakkaalle?


Miten pidät yhteyttä asiakkaaseen?

Lupaatko jotain, mitä et voi pitää tai jätätkö asiakkaan odottamaan? Miten hoidat kommunikaatiota? Oletko miettinyt, saako asiakkaasi sinulta kaikki tarvittavat tiedot selkeästi ja pidätkö asiakastasi aina tilanteen tasalla?


Toimitatko mitä lupaat?

Kertakauppa ei lienee kenenkään intresseissä, ja asiakkaan voi menettää helposti vielä aivan loppumetreillä ja jopa sovitun kaupan jälkeen. Oletko tarkka siitä, mitä olet luvannut ja mitä voit toimittaa? Onko kaikki ehdot ja mahdollinen sopimus niin selkeä, että molemmat osapuolet tietävät mistä on sovittu ja miten koko prosessi tulee menemään?

Haluatko kuulla lisää, miten nämä toimii käytännössä?

Varaa ilmainen tutustuminen www.oode.com/tonihamalainen ja keskustellaan lisää miten näitä asioita voidaan soveltaa juuri sinun työhösi!